Wednesday, July 7, 2010

IKATAN KELUARGA

Lega rasanya kerana anak-anak semuanya telah berjaya, lulus dari menara gading dan kini telah bekerja. Fuad ketika ini masih memerlukan bantuan kewangan dari masa kemasa kerana katanya elaun yang diperolehi dari ' chambering' masih tidak cukup untuk menampung perbelanjaan. Syima, Fadhli tinggal di KL sudah tentu memerlukan banyak belanja tapi alhamdulillah mereka anak yang baik dan mengerti tentang tanggungjawab terhadap ibubapa. Fikri pula sentiasa sabar melayani kerenah mak dan ayah dia, nak buat macam mana nasib dialah sebab tinggal bersama depa.
Ikatan keluarga kini agak kukuh, tak tau dimasa depan macam mana. Keikhlasan, kejujuran, keprihatinan adalah sifat-sifat yang amat penting bagi mengukuh ikatan kekeluargaan. Kewangan? Ya cukup penting, kerana wang jika digunakan dengan ikhlas bagi membantu adik, abang atau kakak yang memerlukan dapat memperkuat ikatan keluarga juga. Tapi bantuan pun ada hadnya juga takkan bantuan dapat dihulurkan sepanjang masa tentunya membebankan walaupun yang menerima bantuan itu adik, kakak atau abang kita.
Apa penyelesaiannya?
Dana keluarga mungkin boleh meringankan beban ini. Tiap ahli menyumbang secara bulanan kedalam dana ini dan dana ini dilaburkan untuk kepentingan masa depan. Ibubapa boleh menyumbang modal permulaan dan anak-anak menyumbang secara bulanan. Dana ini boleh dipinjam untuk tujuan pendidikan, beli aset, modal perniaagaan dll. Pinjaman hanya mula beroperasi setelah lima tahun dana terkumpul.
Macammana? Setuju?

4 comments:

  1. The concept of trust fund should have been implemented into a family institution long ago. In fact in the chinese community it has long been successfully adopted. Insya-Allah, kalau anak-anak semua prihatin, they would welcome the suggestion. Its not the amount, but the consistency to cotribute thats important.

    ReplyDelete
  2. woahh! ada update selepas sekian lamaaaa...dah bersawang2 dah blog ni.

    hmmm..about cadangan itu..setuju, tapi ada pro dan kontranya... ;-) we should discuss about it...

    ReplyDelete
  3. Pakteh,
    DANA anak menakan takda ka?

    ReplyDelete
  4. setuju... anak menakan pakteh ni pandai simpan duit.. sebab tu takdak..

    ReplyDelete